Kundservice

Frågor och svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna om våra tjänster och produkter. Om du inte hittar det du söker, eller behöver teknisk support, är du så klart välkommen att kontakta oss.

Felmeddelande: ”Parameterladdning krävs”

Felmeddelandet visas om din kortterminal har misslyckats med att genomföra en uppdatering. För att lösa problemet behöver du göra en manuell parameterladdning.

Om du har en Vx520:

Tryck på Meny, Funktioner, Hämta parametrar.
 

Om du har en Vx670:

  1. Starta om din terminal (tryck på tangent F3 och F4)

  2. Hämta parametrar (tryck på tangent F2 och F4)
     

Om du har en Vx675 eller en Vx680:

  1. Starta om din terminal (Meny, Inställningar, Omstart)

  2. Gör en parameterladdning (Meny, Funktioner, Hämta parametrar)

  3. Vid "Parameterladdning OK" har terminalen uppdaterats.
     

Om du har en Yomani SA:

Tryck på Funk och siffran 5.
 

Om du har en Yomani BK:

  1. Terminalen ska vara i läget ”Terminal Stängd”.

  2. Tryck på den mittersta knappen under displayen.

  3. Välj "Param".

  4. Vid "Parameterladdning lyckades" har terminalen uppdaterats.
     

Om du har en Vx820 BK:

  1. Terminalen ska vara i läget ”Terminal Stängd”.

  2. Tryck Meny, Generell Meny, Funktioner, Ladda parametrar.
     

Om du har en Vx680 BK+S:

Tryck Meny, Funktioner, Hämta Parametrar.

 

Om du har en Vx680 Airpay:

  1. Terminalen ska vara i läget ”Redo att användas”.

  2. Tryck Meny, Funktioner, Hämta parametrar.
     

Om du har en Slimcash:

Tryck Meny, Funktioner, Hämta parametrar.
 

Vänligen kontakta vår kundservice om laddningen misslyckas.

Hur får jag fram en transaktionslista?

Kontakta Swedbank Babs på 08-411 10 80. Du kan också komma åt dina transaktioner via deras tjänst Babs Access.

Hur gör jag ett dagsavslut?

Om du har en Vx680, Vx675 eller Vx520:

Tryck Meny, Funktioner, Dagsavslut.
 

Om du har en Yomani SA:

Tryck på ”Funk” och sedan siffran 3.
 

Om du har en kassakopplad terminal:

Dagsavslutet för din kortterminal görs från kassan. Om du har frågor kring hur man gör det vänligen kontakta din kassaleverantör.

Jag behöver en kopia av ett dagsavslut

Om dagsavslutet var det senaste du gjorde på terminalen kan du välja kvittokopia. Titta i din manual hur du genomför det just på din modell.
 
Har du gjort köp eller skrivit ut något efter dagsavslutet som du vill ha en kopia av så behöver du kontakta Swedbank Babs på 08-411 10 80 som kan berätta summan och antal köp på ditt gjorda dagsavslut, alternativt via Babs Access.

Mitt dagsavslut stämmer inte

Kontrollera att rätt belopp betalas ut dagen efter utfört dagsavslut. Om beloppet inte stämmer, vänligen kontakta Swedbank Babs.

Min trådlösa terminal blinkar grönt/rött/orange, vad betyder det?

Kortterminalen blinkar grönt:

Om terminalen blinkar grönt var fjärde sekund betyder det att terminalen är i viloläge.
 

Kortterminalen har ett fast grönt sken:

Om terminalen har ett fast grönt sken innebär det att terminalen är ansluten till laddning och att terminalen är färdigladdad.
 

Korterminalen blinkar orange:

Om terminalen blinkar orange varannan sekund betyder det att batteriet laddas.
 

Kortterminalen blinkar rött var fjärde sekund:

Om terminalen blinkar rött var fjärde sekund innebär det att terminalen har låg batterinivå och bör laddas.
 

Kortterminalen blinkar rött varannan sekund:

Om terminalen blinkar rött varannan sekund betyder det att kvittorullen är slut.
 

Kortterminalen har ett fast rött sken:

Om terminalen har ett fast rött sken innebär det att något är fel på terminalen. Testa att starta om terminalen och byt kvittorulle.

Vad är ”Logon” och vad händer om det misslyckas?

Vid Logon testas kommunikationen mot bankens dator. Samtidigt kontrolleras och i förekommande fall ändras kortterminalens datum och tid. Om det finns lagrade transaktioner kommer dessa att skickas över till bankens dator.

Om du har en Vx520, Vx680 eller en Vx675:

Tryck Meny, Funktioner, Logon.
 

Om du har en Yomani SA:

Tryck Funk, Logon.
 

Om du har en Yomani BK:

  1. Logga ut från kassasystemet, terminalen ska vara i läge "Terminal Stängd".

  2. Tryck på den mittersta knappen under displayen.

  3. Välj "Logon".
     

Om du har en Vx820 BK:

  1. Logga ut från kassasystemet, terminalen ska vara i läge "Terminal Stängd".

  2. Tryck Meny, Generell Meny, Funktioner, Logon.
     

Om du har en Vx680 BK+S:

  1. Logga ut från kassasystemet, terminalen ska vara i läge "Terminal Stängd".

  2. Tryck Meny, Funktioner, Logon.
     

Om du har en Vx680 Airpay:

  1. Logga ut från kassasystemet, terminalen ska vara i läget "Redo att användas".

  2. Tryck Meny, Funktioner, Logon.
     

Om du har en Slimcash:

Tryck Meny, Funktioner, Logon.
 

Om Logon misslyckas kommer kortterminalen att skriva ut ett kvitto med en rad åtgärder du kan pröva för att återställa onlineläget. Om inga av åtgärderna som finns föreslagna på kvittot löser problemet kan du försöka med en omstart av terminalen innan du ringer in till kundtjänst.

Vad är en parameterladdning?

Vid en parameterladdning hämtas uppdateringar till kortterminalen. Under natten kopplar den automatiskt upp sig mot banken för att säkerställa att den alltid är uppdaterad. Det är därför viktigt att kortterminalen alltid är ansluten till el och kommunikation hela dygnet.

Vad är skillnaden mellan en makulering och en retur?

En makulering kan endast göras på det senaste köpet, innan en logon eller ett dagsavslut har gjorts. Köpet plockas bort och du behöver inte ha betalkortet tillhands.
 
En retur kan göras oavsett när den ursprungliga debiteringen gjorts, och du väljer själv vilket belopp som ska återbetalas. För att göra en retur behöver du ha kundens betalkort tillhands.
 
Det skiljer sig mellan terminalmodell hur man gör retur samt makulering. Vänligen hör av dig till vår kundservice så hjälper vi dig!

Felmeddelande: ”Ej överförda till host”

Detta felmeddelande visas om din kortterminal saknar kontakt med banken.

Om du har en Vx670:

  1. Starta om din kortterminal (tryck på tangent F3 och F4)

  2. När kortterminalen har startat upp, gör en Logon för att säkerställa att pengarna skickas till banken. Logon gör du genom att trycka på F2 och F3.

Om du har en Vx675 eller en Vx680:

  1. Starta om din kortterminal (Meny, Inställningar, Omstart)

  2. När kortterminalen har startat upp, gör en Logon för att säkerställa att pengarna skickas till banken. Logon gör du genom att trycka på Meny, Funktioner, Logon.

Vänligen kontakta vår kundservice om felet kvarstår.

Felmeddelande: ”S&F Full”

Meddelandet visas om din kortterminal saknar täckning och har lagrat transaktioner i sitt internminne.

Om du har en Vx520:

  1. Kontrollera din BTB, om dess mittersta lampa blinkar är du ansluten till nätverket. Då kan du testa en omstart av kortterminalen (Meny, Inställningar, Omstart).

  2. Om BTB:ns mittersta lampa inte blinkar, dra ut strömkabeln till BTB:n och vänta tills lampan lyser.

  3. När lampan lyser igen, gör en Logon på terminalen (Meny, Funktioner, Logon)

Om du har en Vx670:

  1. Starta om din terminal (tryck på tangent F3 och F4)

  2. Säkerställ att terminalen skickat iväg lagrade köp och återanslutit till nätet genom att göra en logon (tryck på tangent F2 och F3)

Om du har en Vx675 eller en Vx680:

  1. Starta om terminalen (Meny, Inställningar, Omstart).

  2. Gör en logon (Meny, Funktioner, Logon).

  3. Vid "Logon OK" har de lagrade transaktionerna skickats iväg.

Om du har en Yomani SA:

  1. Kontrollera din BTB, om dess mittersta lampa blinkar är du ansluten till nätverket. Då kan du testa en omstart av terminalen (dra ut strömkabeln).

  2. Om BTB:ns mittersta lampa inte blinkar, dra ut strömkabeln till BTB:n och vänta tills lampan lyser.

  3. När lampan lyser igen, gör en Logon på terminalen (Funk + siffran 4)

Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår kundservice.

Min kortterminal saknar täckning

Om du har en Vx670:

  1. Starta om din terminal (tryck på F3 och F4).

  2. Gör en logon för att kontrollera att terminalen återanslutit till nätet (tryck på F2 och F3).

Om du har en Vx675 eller en Vx680:

  1. Börja med att starta om terminalen (Meny, Inställningar, Omstart).

  2. Gör sedan en Logon (Meny, Funktioner, Logon).

  3. Vid "Logon OK" har terminalen åter kontakt.

Vänligen kontakta vår kundservice om problemet kvarstår.

Felmeddelande: ”Ingen IP-adress tilldelad/LAN-kabel ej isatt"

Din kortterminal saknar kontakt med nätverket.

Om du har en Vx520 eller en Yomani SA:

  1. Säkerställ att alla kablar sitter i.

  2. Blinkar BTB i mitten? Gör då en parameterhämtning (Funk + siffran 5).

  3. Om parameterhämtningen misslyckas, kontrollera att bredbandet fungerar. Fungerar det normalt, var vänlig kontakta vår kundservice.

Driftinformation
Aktuella störningar:
Det finns för närvarande inga störningar inrapporterade
 
Planerade underhållsarbeten:
Det finns för närvarande inga underhållsarbeten inrapporterade

Babs Paylink på LinkedinBabs Paylink på Youtube

S:t Eriksgatan 117, 113 43 Stockholm
Telefon 08-691 69 00
E-post: kundservice@babspaylink.se  |  avtalsgruppen@babspaylink.se  |  marknad@babspaylink.se  |  teknik@babspaylink.se  
Om webbplatsen

På babspaylink.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?